بعضی از معافیت‌ های مالیاتی لغو خواهند شد

داوود منظور رییس کل سازمان امور مالیاتی

مدیرعامل سازمان امور مالیاتی از شناسایی ۴۴۴ هزار پرونده مالیاتی نو از محل اتصال و ثبت دستگاه­های کارتخوان بانکی در سامانه مالیاتی اطلاع داد.

به گزارش خبرگزاری، داوود منظور درباره آخرین وضعیت اتصال کارتخوان­های بدون پرونده مالیاتی بیان کرد: در دو هفته­ای که از تعطیلی سامانه می­گذرد تا روز گذشته بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار پرونده دیگر ایجاد شده است. تعداد پرونده­های ارسالی به تعداد کل پرونده­های مالیاتی کارتخوان­ها افزایش یافته و اکنون بیش از ۵٫۸ میلیون ثبت نام کننده اطلاعات خود را در سامانه مالیاتی ثبت کرده­اند.

رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: در سال جاری، ۴۴۴ هزار پرونده مالیاتی نو از این محل ساماندهی دستگاه­های کارت خوان بانکی تشکیل شده که موجب کاهش فرار مالیاتی می­شود.

معاون وزیر اقتصاد درباره نحوه دریافت مالیات از این مودیان جدید اظهار کرد: قاعدتاً مالکان آن­ها باید در تیرماه ۱۴۰۱ عملکرد ۱۴۰۰ را ارائه کنند و پس از بررسی منابع اطلاعاتی و داده­های سامانه­ها، وضعیت مالیاتی آن­ها مشخص می­شود.

وی در ادامه به این موضوع پرداخت که درآمدهای مالیاتی این بخش متعلق به سال آینده خواهد بود و یکی از رویکردهای سازمان تنظیم، شفاف سازی و شناسایی فعالان اقتصادی با ساماندهی دستگاه­های کارت خوان بانکی است.

الزام تجدید نظر در بعضی معافیت های مالیاتی

وی در پاسخ به این پرسش که در لایحه بودجه سال جدید، هنرمندان از پرداخت مالیات معاف شدند؛ نظر شما در مورد چنین مصوباتی چیست؟ اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی مجری قانون است و هر چه باشد اجرا می­کنیم. از نگاه کارشناسی، بر اساس برنامه ششم توسعه و سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی، معافیت­ها باید تا حد امکان کاهش یا هدفمند شود مگر در موارد خاص که قابل دفاع است.

وی ادامه داد: من با این نوع معافیت­هایی که در مجلس اعمال می­شود موافق نیستم، وقتی از یک کارمند ساده مالیات گرفته می­شود اما بخواهیم هنرمندان را معاف کنیم، این موضوع با عدالت اجتماعی سازگاری ندارد.