ماجرای پیامک مالیاتی جدید چیست؟

ساختمان سازمان امور مالیاتی کشور

سازمان امور مالیاتی در پیامکی به صاحبان کسب و کارها اعلام کرده است که برای مشاهده فرم مالیات مربوط به فعالیت خود در کارتابل ابلاغ الکترونیکی به پرتال ملی خدمات الکترونیک این سازمان مراجعه و اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری، سازمان امور مالیاتی در پیامکی به کسب و کارها خبررسانی کرد که مودی عزیز، فرم مالیاتی با عنوان فرم قطعی اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل در بند ج برای شما صادر و درج شد. برای مشاهده مشخصات این فرم می­توانید به نشانی my.tax.gov.ir با قید فوریت، مراجعه کنید. لازم به ذکر است که نیازی به مراجعه حضوری به اداره مالیات نیست.

ماجرای این پیامک به این موضوع برمی­گردد که بر اساس قسمت اخیر ماده ۹۷ قانون مالیات­های مستقیم (اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱) در صورت استنکاف مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی مقرر و بر اساس مقررات، سازمان امور مالیاتی کشور اظهارنامه مالیاتی برآوردی را بر اساس فعالیت­ها و اطلاعات اقتصادی مودیان از طرح جامع مالیاتی تهیه و طبق برگ تشخیص مالیات، مالیات متعلق را مطالبه می­کند.

همچنین بر اساس قسمت اخیر تبصره ۳ ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیات­های مستقیم، عدم ارائه ترازنامه یا حساب سود و زیان یا صورت درآمد و هزینه یا خلاصه درآمد و هزینه همراه اظهارنامه مالیاتی یا ابراز مبلغ صفر برای تمامی مبالغ هر یک از صورت‌های مالی ذکر شده یا صورت‌های فوق حسب مورد به عنوان تسلیم اظهارنامه مالیاتی طبق مقررات قانونی مربوط تلقی نمی­شود.

در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای مفاد قانونی فوق از تنظیم اظهارنامه تشخیص مالیات و صدور برگ تشخیص مالیات برای مودیان زیر خبر داد:

۱) صاحبان کسب و کارهایی که در عملکرد سال ۱۳۹۸ فرم مربوط به موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات­های مستقیم را ارائه کرده بودند ولی با استناد به مقررات قانونی و مدارک واصله و توجه به شرایط قانونی تعیین شده در دستورالعمل­ها، موضوع تبصره ماده ۱۰۰ در قانون ذکر نشده است.

۲) کلیه مؤدیانی که اظهارنامه آنها برای عملکرد سال ۱۳۹۹ طبق توضیحات فوق، براساس مقررات قانونی نبوده است.

۳( کلیه مودیان فعالی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشاغل خود در مهلت قانونی خودداری کرده­اند.

سازمان امور مالیاتی در ادامه بیان کرد: مودیان مالیاتی در صورت اعتراض به گواهی تشخیص مالیات صادره که بر اساس اظهارنامه برآوردی ایجادی تولید شده است، باید همزمان اعتراض خود را تسلیم کنند و اظهارنامه مالیاتی منطبق با فعالیت واقعی و طبق مقررات از راه­های پیش بینی شده را به اداره مالیاتی مربوطه ارائه دهند.

همچنین مودیان در صورت عدم تسلیم اعتراض خود در جهت ارائه اظهارنامه مالیاتی با شرایط قانونی ذکر شده، در مهلت قانونی تعیین شده اقدامی نکنند، امکان رسیدگی اظهارنامه مالیاتی آن­ها وجود نخواهند داشت.