۱۵۵ رشته صنایع دستی در حوزه مشاغل خانگی اعلانی قرار گرفت | نیازی به گرفتن مجوز در زمان شروع کار نیست

مغازه فروش صنایع دستی ایرانی

معاون صنایع دستی در این باره گفت: به منظور آسان شدن شروع کسب‌وکارهای خانگی در ۱۵۵ رشته صنایع دستی، نیازی به گرفتن مجوز در زمان شروع کار نیست و داوطلبان و هنرمندان می‌توانند کارگاه‌ خود را برای شروع در خانه‌ راه‌اندازی و در مرحله بعد، در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کنند.

پویا محمودیان ضمن اینکه اشاره‌ای به همکاری قدیمی با دبیرخانه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتند، گفت: داوطلبان، صنعتگران و هنرمندانی که در ۵۷ رشته صنایع دستی تقاضای راه‌اندازی کارگاه برای مشاغل خانگی بودند، باید در مرحله اول توسط معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی تایید می‌شدند و در مرحله بعد مجوز با امضای مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها و امضای مدیران کل ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مربوطه صادر می‌شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: با نگاهی که دولت سیزدهم برای متحول و آسان کردن فرآیند مربوط به راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی مربوط به صنایع دستی داشت، این امر انجام پذیرفت.

با توجه به گفته این شخص، برای راحت‌تر شدن کار کسب‌وکارهای خانگی در زمینه صنایع دستی، نیازی به گرفتن مجوز در شروع کار نیست و افراد می‌توانند کارگاه‌های خود را در منازل راه‌اندازی کنند و سپس برای ثبت نام به سامانه مشاغل خانگی بروند.

در مرحله بعد کارشناسان معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی بر روی کار نظارت می‌کنند و برای دادن مجوز مشاغل خانگی در زمینه صنایع دستی، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

این مقام در ادامه افزود: با توجه به دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور همکاری بیشتر با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بر این شد که ۵۷ رشته مشاغل خانگی صنایع دستی به ۱۵۵ رشته تبدیل شود.

پویا محمودیان گفت: افراد داوطلب، هنرمندان و صنعتگران می‌توانند کارگاه‌ خود را راه اندازی کنند و سپس برای دریافت مجوز اقدامات لازم را انجام دهند. در این مرحله دیگر نیازی نیست که برای دریافت مجوز انتظار بکشید زیرا معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی نظارت‌های خود را انجام خواهند داد.

وی در ادامه اظهار کرد: این ۱۵۵ رشته صنایع دستی که مشخص شده است، مشکلی برای تولید ندارند. البته از نظر ما مشکلی برای تولید ندارند و جزء رشته‌هایی که آسایش و آرامش مردم را تهدید کند، به حساب نمی‌آیند.