صدور فوری مجوز برای ۳۵۰ شغل خانگی

معاون اشتغال وزارت کار از ثبت لحظه‌ای و فوری مجوز ۳۵۰ کسب و کار خانگی خبر داد. همچنین به گفته معاون اشتغال وزارت کار، مجوز ۱۷۲ کسب و کار خانگی نیز در عرض سه روز صادر خواهد شد.

در راستای تسهیل و تسریع صدور مجوز برای کسب و کار‌ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاهش مدت زمان صدور مجوز‌های انواع کسب و کار‌ها را در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دستور کار خود قرار داد. پیش از این موضوع مجوز تأسیس آموزشگاه‌های آزاد بعد از حدود هشت ماه صادر می‌شد که خوشبختانه این مدت زمان طولانی با تلاش و اهتمام وزارت کار به سه روز کاهش یافت.

بعد از مدتی وزارت کار در جهت توسعه و تقویت بیشتر انواع مشاغل خانگی، مدت زمان صدور مجوز‌های مربوط به فعالیت این دسته از مشاغل را نیز به سه روز کاهش داد. این موضوع با هدف رفع موانع موجود در مسیر تولید در حوزه کسب و کار‌های خانگی خانگی، باعث می‌شود تا افراد علاقه‌مند و خواهان بتوانند به راحتی و در مدت کمتری مجوز مربوط به کسب و کار خانگی خود را دریافت کنند.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود ۵۵۰ مجوز در این وزارتخانه وجود داشته که حدود ۹۵ درصد آن‌ها از طریق دبیرخانه مشاغل خانگی صادر خواهند شد.

طبق گفته‌های عبدالمالکی: بسیاری از مجوز‌های کسب و کار‌های خانگی که نیاز به ثبت دارند، به صورت لحظه‌ای و فوری صادر می‌شوند. همچنین سایر مجوز‌هایی که مستلزم پاسخ دستگاه‌های مربوطه هستند، در عرض سه روز نهایی خواهند شد.

پیش از این موضوع محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزیر کار از ستاد ویژه‌ای در وزارت کار که به منظور تسهیل، تسریع و غیرحضوری کردن خدمات مربوط به صدور مجوز‌های انواع کسب و کار در تمام سازمان‌های مربوطه و معاونت‌ها تشکیل شده خبر داد و گفت: سامانه حمایت از انواع مشاغل خانگی به نشانی mashaghelkhanegi. mcls. gov. ir از این پس با سازوکار جدیدی فعالیت خواهد کرد که بر اساس آن، دو گروه مشاغل خانگی به صورت (ثبت محور) و (مجوز محور) برای عموم متقاضیان در دسترس هستند.

بر اساس روش‌ها و سازوکارهای جدیدی این سامانه، ستاد ملی ساماندهی مشاغل خانگی طبق مصوبه هشتم دی ماه، دو دسته مجوز برای انواع کسب و کار‌های خانگی وجود داشته که یکی از آن‌ها شامل ۳۵۰ مجوز بوده و به صورت لحظه‌ای صادر می‌شود و همچنین دسته دیگر مجوز‌های مشاغل خانگی که شامل ۱۷۲ مجوز بوده، مجوز محور هستند و زمانی که متقاضی درخواست مربوطه را در سامانه ثبت کند، ظرف حداکثر سه روز کاری دستگاه اجرایی این درخواست را ثبت و پردازش می‌کند؛ در غیر این صورت سامانه مربوطه به صورت خودکار مجوز را برای متقاضی صادر خواهد کرد.

به واسطه کاهش مدت زمان صدور مجوز‌های مربوط به مشاغل خانگی، هیچ‌گونه مجوزی در بخش مشاغل خانگی وجود نخواهد داشت که صدور آن بیش از سه روز به طول بیانجامد. در نتیجه این سازوکار برای اولین بار در جهت حذف تمام موانع موجود در مسیر تولید کسب و کار‌ها در کشور اتفاق می‌افتد.