ارزش افزوده چیست؟

از سال ۱۳۸۷ این ابهام برای مردم وجود داشته که ارزش افزوده چیست؟ و چرا یک کالا و خدمات علاوه بر پرداخت قیمت آن مستلزم پرداخت مالیات نیز می باشد.

ارزش افزوده چیست؟

ارزش افزوده به مبلغی گفته می شود که در طی مراحل تولید به  قیمت اصلی یک محصول اضافه می شود.

یعنی مبلغی که طی مراحل کار به مبلغ اولیه موارد خام، افزوده و با قیمت اصلی مواد اولیه جمع می شود و نهایتا هزینه خرید یک کالا را مشخص می کند.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده، اصلاحیه ای است که در نظام دریافت مالیات اجرا شده است. با این طرح دیگر تولیدکنندگان زیر فشار پرداخت مبالغ بالای مالیاتی قرار نمی گیرند.

پس در این حالت  (مالیات بر ارزش افزوده) مالیات سنگینی که باید از تولید کننده  دریافت شود، بین تعداد بسیاری از مصرف کننده های آن کالا، تقسیم می گردد. لازم به ذکر است که مبلغ اضافه شده به عنوان مالیات، چندان بالا نخواهد بود.

تولید کننده موظف است مابه التفاوت مالیات بر ارزش افزوده را که زمان خرید مواد اولیه پرداخت کرده است به همراه مالیات بر ارزش افزوده که در زمان فروش کالا از خریدار بعدی دریافت کرده به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کند.

چه کسی می تواند این مالیات را بگیرد؟

متقاضیان مالیات بر ارزش افزوده باید با ثبت نام اینترنتی در سایت سازمان امور مالیاتی کشور و ذکر تمام ریز حسابهای مالیات و عوارض خود، در صورتحساب های سازمان اقدام به دریافت مجوز در این زمینه نمایند.

شما نیز می توانید با مراجعه به سایت و رویت مدارک طرف معامله خود، از صحت حضور کارگاه تولیدی گروه مشمولان قانون مالیات بر ارزش افزوده کسب اطمینان کنید.

برای چه مواردی نباید مالیات بگیرند؟ (معافیت های ۱۷ گانه)

لیست تولیدکنندگان کالا و عرضه کنندگان خدمات، معاف از پرداخت مالیات:

  1. محصولات کشاورزی فرآوری شده
  2. دام و طیور زنده، نوغان، زنبور عسل و آبزیان
  3. انواع سم، کود، نهال و بذر
  4. روغن نباتی، پنیر، شیرخشک مخصوص تغذیه کودکان، آرد خبازی، گوشت، نان، برنج، شکر، قند، سویا، حبوبات و شیر
  5. مطبوعات، کتاب، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ و تحریر و مطبوعات
  6. کالاهایی به صورت هدیه و بلاعوض به وزارتخانه ها، موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی ( ارائه تاییدیه هیات وزیران و مراکز دریافت کننده هدیه ها ضروری است )
  7. کالاهایی که به منظور استفاده شخصی به همراه مسافر و البته تا سقف معافیت، طبق مقررات صادرات و واردات، وارد کشور می شود. میزان اضافی آن نیز باز بر طبق مقررات مشمول مالیات می شود.
  8. اموال غیر منقول
  9. انواع دارو، خدمات درمانی (انسانی، حیوانی، گیاهی) ، لوازم مصرفی درمانی و خدمات توانبخشی و حمایتی
  10. خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیات های مستقیم
  11. خدمات بانکی و اعتباری بانک ها، تعاونی های اعتباری، موسسات، صندوق تعاون و صندوق های قرض الحسنه مجاز
  12. خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری درون شهری و برون شهری جاده ای، دریایی، ریلی، هوایی
  13. فرش دستباف
  14. انواع خدمات آموزشی و پژوهشی که طبق آیین نامه ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیئت وزیران میرسد.
  15. خوراک دام و طیور
  16. رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه ها بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیئت وزیران میرسد.
  17. اقلام با مصارف صرفا دفاعی (نظامی و انتظامی) و امنیتی بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

1 دیدگاه برای “ارزش افزوده چیست؟

  1. اشتراک‌ها: تفاوت منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی | آکادمی آسان‌ثبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 2 =