راهنمای ثبت شرکت سرمایه‌گذاری| سهامی خاص و عام

ثبت شرکت سرمایه‌گذاری سهامی خاص و عام، Registration of an investment company

شرکت‌های سرمایه‌گذاری نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های اقتصادی کشورها در سراسر جهان دارند. این مجموعه‌ها در واقع نهادهایی مالی هستند که برای خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار تاسیس می‌شوند. آنها با در اختیار داشتن افراد متخصص و تحلیل بازار سرمایه در پی کسب سود از نوسان قیمت‌ها هستند. بیشتر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران با هدف مدیریت سرمایه‌هایی فعالیت می‌کنند که به آنها سپرده می‌شود. در این مقاله، به فرایند قانونی ثبت شرکت سرمایه‌گذاری و شرایط تاسیس آن می‌پردازیم.

 

company registration سامانه ثبت شرکت آسان ثبت سهامی خاص مسئولیت محدود ثبت موسسه تجاری

 

شرایط تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری

مطابق با بند ۲۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، شرکت سرمایه‌گذاری (Investment Company) از مصادیق نهادهای مالی است که حرفه اصلی و در واقع موضوع اصلی فعالیت آن در اساسنامه‌اش، سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه‌، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای شرکت‌ها، موسسات یا صندوق‌ها‌ی سرمایه‌گذاری با هدف کسب انتفاع بدون کسب کنترل یا نفوذ قابل ملاحظه در شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه‌گذاری سرمایه‌پذیر در چهارچوب قوانین و مقررات است و از نظر حقوقی به دو شکل سهامی خاص و سهامی عام تشکیل می‌شود. طبق مصوبه مورخ ۱۳۹۸.۴.۲۸ هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری مبلغ پنج هزار میلیارد ریال (پانصد میلیارد تومان) تعیین شده است.

 

مراحل دریافت مجوز شرکت سرمایه‌گذاری

متقاضیان تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری برای اخذ مجوز فعالیت ابتدا باید برای دریافت موافقت اصولی سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نمایند. پس از تایید سازمان، سرمایه مورد نیاز و مدارک لازم برای این کار باید تامین شوند تا شرایط اعطای مجوز تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری به وجود بیاید. سپس با طی کردن مراحل قانونی کار در اداره ثبت شرکت‌ها (sherkat.ssaa.ir)، مجوز شرکت سرمایه‌گذاری صادر می‌شود. گفتنی است که متقاضیان برای دریافت فرم تقاضای صدور مجوز تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری باید به سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی (ستان) مراجعه نمایند.

 

انواع شرکت‌های سرمایه‌گذاری

بهترین راه برای تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت سهامی خاص یا ثبت شرکت سهامی عام است. مناسب‌ترین گزینه برای شما متناسب با نوع فعالیت و اهداف شما تعیین می‌شود. بنابراین پیش از انتخاب نوع شرکت، توصیه می‌شود شرایط و ضوابط هر یک از این قالب‌ها را بررسی کنید. باید یادآور شد که متقاضیان ثبت شرکت سرمایه‌گذاری برای دریافت مجوز باید به سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنند.

 

ثبت شرکت سرمایه‌گذاری در قالب سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص برای امور گوناگونی تشکیل می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آنها فعالیت در زمینه خدمات مرتبط با سرمایه‌گذاری است. سرمایه این نوع کمپانی‌ها به صورت سهام‌هایی هم‌ارزش درمی‌آید که قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار نیست ولی به راحتی قابل واگذاری است. همچنین شرایطی که برای تاسیس شرکت سهامی خاص با موضوع سرمایه‌گذاری در قانون تجارت ایران در نظر گرفته شده بسیار ساده‌تر از دیگر انواع کمپانی‌ها است.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت سرمایه‌گذاری در قالب سهامی خاص

  •         کپی کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضا
  •         مشخصات اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان
  •         تنظیم اساسنامه، اظهارنامه و اقرارنامه
  •         اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس

توجه داشته باشید که ثبت شرکت سرمایه‌گذاری در قالب سهامی خاص به حداقل سه عضو و دو بازرس احتیاج دارد. همچنین حداقل ۳۵ درصد از سرمایه لازم برای تامین اعتبار تاسیس شرکت سهامی خاص سرمایه‌گذاری باید در حساب شرکت قرار بگیرد.

 

»»» راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص

 

ثبت شرکت سرمایه‌گذاری در قالب سهامی عام

ثبت شرکت‌های‌ سهامی عام با موضوع سرمایه‌گذاری در سراسر دنیا بسیار رایج است. موسسان این مجموعه‌ها می‌توانند بخشی از سرمایه شرکت را از فروش عمومی سهام به مردم تامین نمایند. در نتیجه، جمع شدن سرمایه‌های کوچک می‌تواند موجب ایجاد سرمایه‌ای بزرگ شود و فعالیت‌های اقتصادی بزرگ‌تر را ممکن سازد. ثبت شرکت سرمایه‌گذاری سهامی عام در ایران نیز بسیار متداول است و فعالان این حوزه استقبال گسترده‌ای از آن کرده‌اند.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت سرمایه‌گذاری در قالب سهامی عام

  •         کپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضا
  •         تنظیم اساسنامه، اظهارنامه و اقرارنامه
  •         اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار

توجه داشته باشید که ثبت شرکت سرمایه‌گذاری در قالب سهامی عام به حداقل پنج عضو احتیاج دارد. همچنین داشتن یک بازرس اصلی و یک بازرس علی‌البدل نیز برای این مجموعه‌ها الزامی است. گفتنی است که این شرکت‌ها محدودیتی در زمینه فعالیت خود ندارند و می‌توانند به راحتی در همه زمینه‌های مرتبط مثل تامین مالی، پذیره‌نویسی و یا خدمات مشاوره‌ای کار کنند.

 

»»» راهنمای ثبت شرکت سهامی عام

 

برای استعلام هزینه ثبت شرکت سرمایه‌گذاری و آگاهی از مدت زمان مورد نیاز برای این کار روی تصویر زیر کلیک کنید:

 

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص سهامی عام آسان ثبت مسئولیت محدود

 


✅ پرسش‌های پرتکرار پیرامون ثبت شرکت سرمایه‌گذاری ✅

 

✅ شرکت سرمایه‌گذاری چیست؟

✔️ شرکت‌هایی که موضوع فعالیت‌شان امور مربوط به سرمایه‌گذاری است و در زمینه‌هایی مثل خرید و فروش سهام در بازار بورس مشغول به کار هستند، «شرکت سرمایه‌گذاری» نامیده می‌شوند.

✅ آیا برای ثبت شرکت سرمایه‌گذاری باید مجوز داشت؟

✔️ بله. متقاضیان تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری باید برای طی کردن مراحل اخذ مجوز به سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی (ستان) مراجعه کنند.

✅ شرکت‌های سرمایه‌گذاری چند نوع هستند؟

✔️ شرکت‌های سرمایه‌گذاری سه دسته هستند: شرکت‌های سهامی عام، سهامی خاص و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی.

✅ حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سرمایه‌گذاری چقدر است؟

✔️ حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ طبق قانون پانصد میلیارد تومان (پنج هزار میلیارد ریال) است.

✅ ثبت شرکت سرمایه‌گذاری چقدر زمان می‌برد؟

✔️ ثبت شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران فرایندی قانونی و روشن دارد. این کار، بسته به نوع شرکت مورد نظر شما، حدوداً دو هفته زمان می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + پنج =